A logóra kattintva a Lazi Kiadó oldalára léphet!

Novemberi Akciónk!
30% kedvezmény!
2024. November 23.

Németh András - Mészáros István - Pukánszky Béla

Neveléstörténet

Osiris 1994, Budapest

TARTALOM


Őskor

A nevelés ősi formái

Az intézményes nevelés csírái

Ókor

Nevelés a folyam menti kultúrákban

Mezopotámia

Egyiptom

India

Kína

Az európai kultúra bölcsőjénél: antik görög nevelés

A spártai nevelés

Az athéni nevelés

A hellenisztikus nevelés

Görög filozófusok a nevelésről

Nevelés az ókori Rómában

A római nevelés korszakai

Quintilianus pedagógiai gondolatai

A korai kereszténység és a nevelés

Emberfelfogás, embereszmény

A korai keresztény nevelés jellemzői

Középkor

A klerikus műveltség átadásának intézményei

Kolostori iskolák

Plébániai iskolák

Székesegyházi iskolák

A középkori egyetemek

A világi nevelés

A lovagok nevelése

A városi polgárság iskolái

A középkor gyermekfelfogása

A magyar intézményes nevelés kezdetei

Reneszánsz és humanizmus

A világ és az ember felfedezése

A humanisták mozgalma

A városi-plébániai iskola tananyagának módosulása

A reneszánsz úri nevelés

Humanista gondolkodók véleménye a nevelésről

A humanisták iskolakritikája

A reneszánsz gyermekképe

Reneszánsz nevelés Magyarországon

A műveltség tartalmának átformálódása

Reneszánsz főúri nevelés Magyarországon

Academia Istropolitana

Reformáció és ellenreformáció

Reformáció és nevelés

Luther a nevelésről

A nevelés célja

Iskolaszervezeti hatása

A katolikus megújhodás (ellenreformáció) pedagógiája

Új szervezetek és iskolatípusok

Katolikus leánynevelési törekvések

Iskoláztatás a Mohács utáni Magyarországon

Protestáns iskolák

A népoktatás

Katolikus iskolák

Az átmenet korszaka: XVII. század

Johannes Amos Comenius pedagógiai szintézise

Élete

Comenius felfogása az ember rendeltetéséről

Nézetei a gyermekről, didaktikai elvei

Iskolarendszere

Sárospataki évek

Új tanítórendek, közösségek

Kalazancius és a piaristák

Új gyermekfelfogás

A tudományok első magyar összegzője: Apáczai Csere János

Az erdélyi protestáns iskolaügy a XVII. században

Apáczai Csere János életútja

Fő művei

Pázmány Péter, a katolikus oktatás megújítója

A protestáns iskolák helyzete a XVII. század végén

A felvilágosodás kezdetei

A protestáns pedagógia hatása a polgárosodásra

John Locke és a gentleman-nevelés

A pietizmus hatása a nevelésre

A felvilágosodás győzelme

Rousseau természetelvű pedagógiája

Élete

A gyermek felfedezése

A módszerek

A nevelés tartalma és az életkori szakaszok

Helvetius a pedagógia mindenhatóságáról

A német felvilágosodás

A tanítóképzés

A filantropisták mozgalma

A neohumanizmus

Pestalozzi pedagógiája - a kéz, fej és szív kiművelése

Tanulóévek

Neuhof

Egy remete esti órája

Lénárd és Gertrúd

"Vizsgálódásaim a természet menetéről..."

Stans

Burgdorf

Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit?

Yverdon

Jean Paul levanája - romantikus költői hitvallás a nevelésről

Nevelés a XVIII. századi Magyarországon

Hagyományok, változások

A tananyag bővülése

Iskolaügy a felvilágosult abszolutizmus korában

Az I. Ratio Educationis

Tessedik Sámuel szarvasi reformjai

A II. Ratio Educationis

A hazai pedagógiai gondolkodás fejlődése

Főúri magánnevelők tanulmányai

Módszertani művek

Iskoláztatás és pedagógia a XIX. században

Néhány európai ország iskolaügyének áttekintése

Anglia

Franciaország

Oroszország

Német nyelvterületek

A német filozófiai pedagógia

Kant

Fichte

Hegel

Schleiermacher

A pedagógia önálló tudománnyá válásának kezdetei

Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések

Milde - a katolikus szemléletű tudományos pedagógia megteremtője

Herbart lélektani alapozású pedagógiája

A filozófiai-erkölcstani háttér

Asszociációs lélektan

Neveléstana

Herbart követői

A Herbart-kritika megjelenése

Usinszkij

Tolsztoj

A XIX. század első felének magyar neveléstörténete

Első óvodáink

Népoktatás

Tanítóképzés

Közép- és felsőoktatás

Eötvös József, a polgári forradalom kultuszminisztere

A tudományos pedagógia hazánkban a XIX. század első felében

A pozitivizmus hatása a pedagógiára

August Comte

A "tökéletes élet pedagógiája" - Herbert Spencer

Alexander Bain pedagógiai rendszere

Evolucionizmus és materializmus

Az "életfilozófia" hatása

A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer

Friedrich Nietzsche kultúrakritikája

"Élet" és "Cselekvés" Bergson filozófiájában

Keresztény szociális és népnevelési törekvések

Don Bosco pedagógiája

További gyermekvédelmi-szociális törekvések

A század tömegmozgalmának hatása

Magyar neveléstörténet 1849-1919

Iskolaügy és pedagógia az abszolutizmus korában

Népoktatás

Középfokú oktatás

Felsőoktatás

Pedagógia és iskoláztatás 1867-1919 között

A népoktatási törvény

A népoktatás alakulása 1868-1918-ig

A középiskolák fejlődése

Felsőoktatás, tanárképzés

A magyar gyermektanulmányi mozgalom

Nagy László pedagógiája

Nevelésügyi törekvések a forradalmak idején

A magyar neveléstudomány fejlődése a kiegyezéstől 1948-ig

A budapesti egyetem "pedagógiai iskolája"

A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai

A debreceni egyetem "pedagógiai iskolája"

Iskolaügy és pedagógia a XX. században

Új pedagógiai és pszichológiai törekvések

A pragmatizmus nevelésfelfogása

A gyermektanulmány

A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig

A radikális neveléskritika tárgya: a hagyományos iskola

A művészetpedagógiai irányzat

A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje

Természettudományos biológiai-antropológiai koncepciók

A reformpedagógia fejlődésének második szakasza

A Waldorf-pedagógia

Amerikai reformpedagógiai törekvések

A Progresszív Nevelési Társaság létrejötte

A Jen-plan, a reformpedagógia egyik záró szintézise

Az állampolgári nevelés

A munkaiskola

A reformpedagógia fejlődése az egyes országokban

A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái

Az elméleti pedagógia főbb irányzatai

Kultúrpedagógia

A szociálpedagógiai irányzat

Foerster morálpedagógiája

A nagy pszichológiai iskolák hatása

A reformpedagógia fejlődésének harmadik szakasza

Iskolaügy és pedagógia Magyarországon 1919 és 1945 között

Kultúrpolitika és közoktatásügy a húszas években

Népoktatás

Középiskolák

Felsőoktatás

A harmincas-negyvenes évek nevelésügye

Reformpedagógiai irányzatok hazánkban

Cserkészet

A reformpedagógia szellemében működő hazai iskolák

Az 1945 utáni magyar iskoláztatás története

Harc az iskoláért

Az iskolarendszer átformálása

Két közoktatási reformtervezet

A NÉKOSZ

Az iskolák államosítása

Az "ötvenes évek"

Óvodák

Általános iskolák

Középiskolák

Felsőoktatás, pedagógusképzés

Forradalom és rendszerváltás között

Kategória: Pszichológia, pedagógia, szociológia
Sorozat: Osiris Tankönyvek
Terjedelem: 584 oldal
Méret: 175 mm X 245 mm
Kötés: kötött
Nyelv: magyar
Súly: 1.00 kg
Email:


Elfogyott