Németh András - Mészáros István - Pukánszky Béla Neveléstörténet Osiris 1994, Budapest TARTALOM
A nevelés ősi formái Az intézményes nevelés csírái Ókor Nevelés a folyam menti kultúrákban Mezopotámia Egyiptom India Kína Az európai kultúra bölcsőjénél: antik görög nevelés A spártai nevelés Az athéni nevelés A hellenisztikus nevelés Görög filozófusok a nevelésről Nevelés az ókori Rómában A római nevelés korszakai Quintilianus pedagógiai gondolatai A korai kereszténység és a nevelés Emberfelfogás, embereszmény A korai keresztény nevelés jellemzői Középkor A klerikus műveltség átadásának intézményei Kolostori iskolák Plébániai iskolák Székesegyházi iskolák A középkori egyetemek A világi nevelés A lovagok nevelése A városi polgárság iskolái A középkor gyermekfelfogása A magyar intézményes nevelés kezdetei Reneszánsz és humanizmus A világ és az ember felfedezése A humanisták mozgalma A városi-plébániai iskola tananyagának módosulása A reneszánsz úri nevelés Humanista gondolkodók véleménye a nevelésről A humanisták iskolakritikája A reneszánsz gyermekképe Reneszánsz nevelés Magyarországon A műveltség tartalmának átformálódása Reneszánsz főúri nevelés Magyarországon Academia Istropolitana Reformáció és ellenreformáció Reformáció és nevelés Luther a nevelésről A nevelés célja Iskolaszervezeti hatása A katolikus megújhodás (ellenreformáció) pedagógiája Új szervezetek és iskolatípusok Katolikus leánynevelési törekvések Iskoláztatás a Mohács utáni Magyarországon Protestáns iskolák A népoktatás Katolikus iskolák Az átmenet korszaka: XVII. század Johannes Amos Comenius pedagógiai szintézise Élete Comenius felfogása az ember rendeltetéséről Nézetei a gyermekről, didaktikai elvei Iskolarendszere Sárospataki évek Új tanítórendek, közösségek Kalazancius és a piaristák Új gyermekfelfogás A tudományok első magyar összegzője: Apáczai Csere János Az erdélyi protestáns iskolaügy a XVII. században Apáczai Csere János életútja Fő művei Pázmány Péter, a katolikus oktatás megújítója A protestáns iskolák helyzete a XVII. század végén A felvilágosodás kezdetei A protestáns pedagógia hatása a polgárosodásra John Locke és a gentleman-nevelés A pietizmus hatása a nevelésre A felvilágosodás győzelme Rousseau természetelvű pedagógiája Élete A gyermek felfedezése A módszerek A nevelés tartalma és az életkori szakaszok Helvetius a pedagógia mindenhatóságáról A német felvilágosodás A tanítóképzés A filantropisták mozgalma A neohumanizmus Pestalozzi pedagógiája - a kéz, fej és szív kiművelése Tanulóévek Neuhof Egy remete esti órája Lénárd és Gertrúd "Vizsgálódásaim a természet menetéről..." Stans Burgdorf Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit? Yverdon Jean Paul levanája - romantikus költői hitvallás a nevelésről Nevelés a XVIII. századi Magyarországon Hagyományok, változások A tananyag bővülése Iskolaügy a felvilágosult abszolutizmus korában Az I. Ratio Educationis Tessedik Sámuel szarvasi reformjai A II. Ratio Educationis A hazai pedagógiai gondolkodás fejlődése Főúri magánnevelők tanulmányai Módszertani művek Iskoláztatás és pedagógia a XIX. században Néhány európai ország iskolaügyének áttekintése Anglia Franciaország Oroszország Német nyelvterületek A német filozófiai pedagógia Kant Fichte Hegel Schleiermacher A pedagógia önálló tudománnyá válásának kezdetei Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések Milde - a katolikus szemléletű tudományos pedagógia megteremtője Herbart lélektani alapozású pedagógiája A filozófiai-erkölcstani háttér Asszociációs lélektan Neveléstana Herbart követői A Herbart-kritika megjelenése Usinszkij Tolsztoj A XIX. század első felének magyar neveléstörténete Első óvodáink Népoktatás Tanítóképzés Közép- és felsőoktatás Eötvös József, a polgári forradalom kultuszminisztere A tudományos pedagógia hazánkban a XIX. század első felében A pozitivizmus hatása a pedagógiára August Comte A "tökéletes élet pedagógiája" - Herbert Spencer Alexander Bain pedagógiai rendszere Evolucionizmus és materializmus Az "életfilozófia" hatása A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer Friedrich Nietzsche kultúrakritikája "Élet" és "Cselekvés" Bergson filozófiájában Keresztény szociális és népnevelési törekvések Don Bosco pedagógiája További gyermekvédelmi-szociális törekvések A század tömegmozgalmának hatása Magyar neveléstörténet 1849-1919 Iskolaügy és pedagógia az abszolutizmus korában Népoktatás Középfokú oktatás Felsőoktatás Pedagógia és iskoláztatás 1867-1919 között A népoktatási törvény A népoktatás alakulása 1868-1918-ig A középiskolák fejlődése Felsőoktatás, tanárképzés A magyar gyermektanulmányi mozgalom Nagy László pedagógiája Nevelésügyi törekvések a forradalmak idején A magyar neveléstudomány fejlődése a kiegyezéstől 1948-ig A budapesti egyetem "pedagógiai iskolája" A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai A debreceni egyetem "pedagógiai iskolája" Iskolaügy és pedagógia a XX. században Új pedagógiai és pszichológiai törekvések A pragmatizmus nevelésfelfogása A gyermektanulmány A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig A radikális neveléskritika tárgya: a hagyományos iskola A művészetpedagógiai irányzat A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje Természettudományos biológiai-antropológiai koncepciók A reformpedagógia fejlődésének második szakasza A Waldorf-pedagógia Amerikai reformpedagógiai törekvések A Progresszív Nevelési Társaság létrejötte A Jen-plan, a reformpedagógia egyik záró szintézise Az állampolgári nevelés A munkaiskola A reformpedagógia fejlődése az egyes országokban A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái Az elméleti pedagógia főbb irányzatai Kultúrpedagógia A szociálpedagógiai irányzat Foerster morálpedagógiája A nagy pszichológiai iskolák hatása A reformpedagógia fejlődésének harmadik szakasza Iskolaügy és pedagógia Magyarországon 1919 és 1945 között Kultúrpolitika és közoktatásügy a húszas években Népoktatás Középiskolák Felsőoktatás A harmincas-negyvenes évek nevelésügye Reformpedagógiai irányzatok hazánkban Cserkészet A reformpedagógia szellemében működő hazai iskolák Az 1945 utáni magyar iskoláztatás története Harc az iskoláért Az iskolarendszer átformálása Két közoktatási reformtervezet A NÉKOSZ Az iskolák államosítása Az "ötvenes évek" Óvodák Általános iskolák Középiskolák Felsőoktatás, pedagógusképzés Forradalom és rendszerváltás között |
|
Kategória: | Pszichológia, pedagógia, szociológia |
Sorozat: | Osiris Tankönyvek |
Terjedelem: | 584 oldal |
Méret: | 175 mm X 245 mm |
Kötés: | kötött |
Nyelv: | magyar |
Súly: | 1.00 kg |
|
|
|